ایرانخودرو
ایرانخودرو از پیکان تا تارا، نقشی مهم در صنعت خودروسازی ایران داشته. در این مقاله به تاریخچه، محصولات پرطرفدار و مسیر آینده این برند میپردازیم.
.png&w=1920&q=75)
IKCO

ایرانخودرو؛ از پیکان تا پلتفرمهای مدرن
ایران خودرو یک شرکت خودروسازی ایرانی است که دفتر مرکزی آن در تهران قرار دارد و در مرداد ۱۳۴۱ دو برادر بهنامهای احمد و محمود خیامی آن را بنیان نهادند. این شرکت نخست ایران ناسیونال نام داشت و نخستین گروه تولیدات آن، گونهای اتوبوس بود.
نگاهی به تاریخچه ایرانخودرو
ایرانخودرو در سال ۱۳۴۱ با نام «ایران ناسیونال» تأسیس شد.
اولین محصولش، پیکان، به نماد یک نسل تبدیل شد.
در دهههای بعد، با پژو و رنو همکاری کرد و به تولید داخلی گستردهای رسید. امروز تارا، دنا، سورن و رانا از محصولات کلیدیاش هستن.
مدلهای معروف ایرانخودرو
🟦 پیکان
خودرویی نوستالژیک که از دهه ۴۰ تا اوایل ۸۰ تولید شد.
🟦 سمند
اولین خودروی ملی، پایهگذار پلتفرم داخلی.
🟦 دنا / دنا پلاس
نسخه ارتقایافته سمند با طراحی مدرنتر، آپشنهای بیشتر، گیربکس اتومات و موتور EF7 توربو.
🟦 پژو ۲۰۶ / ۲۰۷
همکاری با پژو باعث محبوبیت این مدلها شد. نسخههای داخلیشده هنوز هم پرفروشاند.
🟦 تارا
جدیدترین سدان ایرانخودرو. طراحی امروزیتر، موتور بهروزشده، گیربکس اتومات.
🟦 رانا / رانا پلاس
سدان جمعوجور اقتصادی، برگرفته از پلتفرم پژو ۲۰۶ SD.
نقاط قوت و ضعف برند
✅ پشتیبانی گسترده و قطعات فراوان
✅ خدمات پس از فروش سراسری
❌ طراحیها عمدتاً قدیمی
❌ کیفیت ساخت در بعضی مدلها نوسان داره
آینده ایرانخودرو
با تمرکز روی پلتفرمهای بومی (مثل IKP1) و تولید خودروهای برقی، ایرانخودرو میخواد قدم بهسمت مدرنسازی برداره.
مدلهایی مثل تارا برقی و پروژه TF21 نوید آیندهای متفاوت رو میدن.